“Sowing Hope”: Mariana’s Legacy for the Dar Esperanza Foundation

-English-

Mariana Riascos Borrero, a twelfth-grade student, shared her experience with CCB News regarding her research and development of a proposal for the creation of a library at the Dar Esperanza Foundation as part of her IB’s CAS project.

The project aims to promote culture, innovation, and continuous learning through the establishment of the “Sembrando Esperanza” Library to impact all residents of the Los Andes Corregimiento in the La Reforma settlemen, a rural area of Cali. Mariana received support from the Valle del Lili Foundation and the Library Foundation for her project.

“Having a library has always been a dream for them, and it also generates an impact on education and culture for the 65 children living in the Foundation and all community members. Through reading, they can overcome many barriers,” Mariana told us.

During the development of her proposal, she visited various institutions in the corregimiento, identifying levels of illiteracy, education, and the main social and economic issues faced by the community.

“I discovered that my purpose is to serve people, and working in any field can help Colombia. It has also taught me to be a better leader, to work in a team, and to develop my skills,” Mariana said.

Mariana reflected on the different social gaps emerging in the Los Andes Corregimiento, where students from different grades attend classes in a single classroom with only one teacher.

Mariana spoke about the importance of contributing in various ways from all fields, creating an impact on society, as she could do from her Economics and Law background which she intends to study.

“I feel that the two careers complement each other well because my dream has always been to work in the public sector at some point in my life, and both have their social component to help people.”

At CCB, we commend our student Mariana’s commitment to her “Sowing Hope (Sembrando Esperanza)” Project, which is having a profound impact on education and culture in our vulnerable communities.

-Español-

Mariana Riascos Borrero, del grado doce, compartió con el CCB News su experiencia en la investigación y desarrollo de una propuesta para la creación de una biblioteca en la Fundación Dar Esperanza como parte de su proyecto CAS.

El proyecto tiene como objetivo fomentar la cultura, la innovación y el aprendizaje continuo a través de la creación de la Biblioteca “Sembrando Esperanza” para impactar a todos los habitantes del Corregimiento de Los Andes en la vereda La Reforma, zona rural de Cali. Para la creación de la Biblioteca Mariana contó con el apoyo de la Fundación Valle del Lili y la Fundación Bibliotec.

“Tener una biblioteca siempre había sido un sueño de ellos, además se genera un impacto a nivel educativo y cultural en los 65 niños que viven en la Fundación y en todos los habitantes de la comunidad. A través de la lectura pueden superar muchas barreras”, nos contó Mariana.

Durante el desarrollo de su propuesta nuestra estudiante realizó un recorrido por las diferentes instituciones del corregimiento identificando los niveles de analfabetismo, escolaridad y las principales problemáticas sociales y económicas a las que se enfrenta la comunidad.

“Yo descubrí que mi propósito es servirle a las personas y trabajando desde cualquier área puedes ayudar a Colombia. También me ha enseñado a ser mejor líder, a trabajar en equipo y desarrollar mis habilidades.”

Mariana reflexionó sobre la diferentes brechas sociales que emergen en el Corregimiento de Los Andes, donde en un solo salón, estudiantes de diferentes grados, ven clase con una sola profesora.

Mariana nos habló de la importancia de contribuir de distintas maneras desde todas las carreras, generando en la sociedad y como ella lo pude hacer desde su carrera de Economía y Derecho.

“Siento que se complementan mucho las dos carreras, porque mi sueño siempre ha sido trabajar en algún momento de mi vida en el sector público y ambos tienen su componente social para ayudar a las personas”.

En el CCB destacamos el compromiso de nuestra estudiante Mariana con su Proyecto “Sembrando Esperanza”, el cual está generando un impacto a nivel educativo y cultural en comunidades vulnerables.

More To Explore

CCB News

Nicolás’ Experience in the MLS

Nicolás Caicedo Naranjo (12th Grade), is a prominent forward in the reserve team of Deportivo Cali. He spent a month training in the United States,